Saker är inte alltid som de verkar.

Tänkte att jag skulle dela med mig utav en loppis historia till er, som inträffade för flera år sedan, när jag var omkring 14-15 år gammal. Det var nämligen som så att jag och en kompis var på en liten loppmarknad som var anordnad på en privatpersons gård här i Ursviken och kikade. I en utav alla de många fyndlådorna som fanns där lyckades jag hitta en silvrig sparbössa som jag genast blev förtjust i. Men trots det ringa priset av 15 kronor var jag ändå något tveksam till om jag skulle köpa den eller inte.

Kvinnan i fråga som sålde denna sparbössa såg min funderande min och kom fram och pratade med mig. Då demonstrerade hon även att när man stoppade i ett mynt i bössan så började den spela en vacker melodi. Detta fick min beslutsångest att försvinna och jag bestämde mig för att köpa den. På ett villkor. "Får man den för en femma?" Höjdpunkten på loppisar har för mig alltid varit att pruta. Naturligtvis var jag tvungen att göra så även denna gång. Kvinnan log mot mig och nickade. Men innan köpet ägde rum öppnade kvinnan sparbössan och tog ut myntet. Då detta var klart räckte jag över min glänsande femma och var därmed den nye ägaren av sparbössan.

Då jag och min kompis efter någon timme återvände hem lade vi ut våra fynd på rumsgolvet för att granska dem ordentligt. Det var då jag såg att det var någonting i springan på sparbössan där man stoppar ner sina pengar. Jag blev givetvis fundersam och öppnade den för att se vad det kunde vara. Till min stora förvåning drar jag fram en hundralapp ur den lilla kammaren inuti!! Sedeln hade legat i sparbössan hela tiden, och den var lite halverst undangömd, därav att kvinnan inte såg den när hon öppnade den för att ta ur kronan.
-

Haha. Jag måste säga att det är en ganska bra affär, att köpa en sparbössa för 5 kronor och ändå på något vis bli 95 kronor rikare. Inte dåligt va?

Utan tvekan ett av mina bästa loppisfynd.



 


Kommentarer
Postat av: massajosefine

kikar in :) allt bra?

2009-08-25 @ 14:25:21
URL: http://massajosefine.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0